Verslag uit Parijs: opvallende trends tijdens vakbeurs
20/01/2020
Op zaterdag 18 januari zakte Team Aphrodite/Lingerienet af naar Salon International de La Lingerie in Parijs. Ogen te weinig en tijd te kort, maar een heel pak inspiratie rijker. Een klein overzicht van de beurs en enkele lessen die we hebben geleerd.
Alles groen en katoen
Op voorhand liet Eurovet, de beursorganisator, al weten dat de focus zou liggen op duurzaamheid en verantwoordelijke consumptie. Merken die hieraan bijdragen, werden dan ook extra in de kijker gezet in verschillende daarvoor ontworpen hoekjes en tijdens conferenties. Ook de beursorganisatoren zelf staken een tandje bij door onder andere meer gerecycleerde materialen te gebruiken.
Wat ons duidelijk werd uit de combinatie van ecovriendelijke merken en de lezingen hierover is dat je als retailer en als consument heel veel macht hebt. Als jij beslist dat je het bijvoorbeeld niet eens bent met individuele plastic verpakking per beha, mag je dit dus duidelijk laten blijken. Grote kans dat het effect heeft.
Iets anders dat bleef hangen is dat consumenten je trouwer blijven als je gewoon al ‘iets’ doet voor het milieu, een eerste of tweede stap zet. Klanten zullen het appreciëren dat je je best doet en er transparant over bent. Zo was het opvallend dat ook merken die al langer bestaan een stap wagen in de duurzame richting, zoals Elomi met haar nieuwe Comfy-lijn.
Inclusiviteit zonder uitzondering
Meer dan ooit willen merken álle vrouwen en alle vormen betrekken in hun collecties. Er werd bij verschillende merken gefocust op grotere pasvormen en de nieuwste uitvinding van Triumph, gepresenteerd door global designer Sian Thomas, is ook veelbelovend. Deze insteek keerde ook terug in de modeshows. Toch blijkt dat er nog altijd nood is aan lingerie die beter past bij de diverse vormen van de vrouw.
Body positivity
Op alle mogelijke vlakken werd ook deze beurs duidelijk dat onze grootste taak, naast het redden van de planeet, is om te houden van ons eigen lichaam. Een opvallend gebaar werd gedaan door het merk ‘Madame porte la culotte’, met een collectie slips die aan de binnenkant bedrukt zijn met een motiverende quote zoals “mon corps est parfait tel qu’il est”.
De collecties zijn alweer veelbelovend. Ontdek op zondag 26 en maandag 27 januari veel van de nieuwigheden ook op LingeriePRO.
Wil je graag onze nieuwsbrief ontvangen?
Aphrodite PRO stuurt maandelijks een nieuwsbrief uit naar de hele sector. Wil je die graag ontvangen? Schrijf je snel in via onderstaande link.