Ontdek snel ons laatste magazine

    Badmode 2012 - Wat denken de winkeliers ervan?

    22/08/2012

    De Intima/Network Group polste aan de hand van enkele gerichte vragen bij 260 retailers in vijf Europese landen (Frankrijk, Italië, Spanje, Duitsland en Groot-Brittannië) naar de verkoop van badmode tijdens het voorbije zomerseizoen.

    De Intima/Network Group polste aan de hand van enkele gerichte vragen bij 260 retailers in vijf Europese landen (Frankrijk, Italië, Spanje, Duitsland en Groot-Brittannië) naar de verkoop van badmode tijdens het voorbije zomerseizoen. De resultaten van dit marktonderzoek werden voorgesteld tijdens de jongste badmode- en lingeriebeurs Mode City in Parijs.

    Op de vraag hoeveel merken de winkel aanbiedt, blijken de meeste winkeliers een gemiddelde van 6 tot 10 badmodemerken te verkopen. Enkel in Italië, badmodeland bij uitstek is de situatie anders en vind je meestal een hele waaier aan merken, in sommige winkels zelfs meer dan 18.

    De moeilijke economische omstandigheden en het slechte weer zorgden voor een moeizame, soms ronduit slechte verkoop in Frankrijk, Italië en Spanje. Duitsland en vooral Groot-Brittannië hadden hier minder onder te lijden en konden vrij goede verkoopcijfers voorleggen.

    In tegenstelling tot zijn tegenhanger in de lingerie kan shapewear in de badmode absoluut nog aan populariteit winnen. De verkoop van deze badmode is zeker niet spectaculair te noemen. De slechtste score werd opgetekend in Italië. Veel winkeliers hebben ook slechts een beperkt aanbod of zelfs helemaal geen stock. De vraag rijst hier dan ook naar een meer modieus en trendy design van deze badmode. Opvallend is dan weer dat in Duitsland en Groot-Brittannië deze beachwear wel vlot verkoopt.

    Qua kleuren kan men algemeen stellen dat felle kleuren als blauw, rood, oranje, zwart en groen goed in de markt lagen. Italië is het enige land waar wit op de eerste plaats kwam. Duidelijk uit de mode dit seizoen waren grijs, nude, roze en paarse tinten.

    Als het om de prints gaat dan is er een duidelijke opsplitsing in de landen. In Frankrijk en Italië gaat de voorkeur naar effen stoffen (56%) terwijl in Spanje (56%), Duitsland (76%) en Groot-Brittannië (72%) de meerderheid wel prints verkiest. Onder de verschillende prints strijden de polka dots en bloemenmotieven om de eerste plaats, gevolgd door ethnische en streepjesmotieven.

    Frankrijk, Duitsland en Groot-Brittannië verkopen in de eerste plaats badpakken, gevolgd door de bikini. Op de derde plaats komen strandjurkjes, kaftans en tuniekjes, in Groot-Brittannië werd die plaats ingenomen door de long dress. In Spanje en Italië staan logischerwijs bikini’s op een en gaan vervolgens de strandjurkjes en aanverwanten het vlotst over de toonbank gaan.