Ontdek snel ons laatste magazine

    Achter de schermen bij LingeriePRO: interview met Philippe Bracke

    11/05/2021

    Veel vragen, minder antwoorden. In coronatijden missen we vaste waarden zoals de LingeriePRO-beurs en de inspirerende ontmoetingen. We gingen met beursorganisator Philippe Bracke in gesprek en kregen al een aantal antwoorden op onze vragen...

    Wij, maar zonder twijfel de volledige lingeriesector, zijn erg benieuwd over of er al dan niet een beurs zal kunnen plaatsvinden. Is er al iets bekend over aanstaande zomer?

    “Ik wil starten met een reactie die we vorige week ontvingen van één van de vaste standhouders op LingeriePRO: 

    ‘Eerst en vooral wil ik jullie laten weten dat we jullie missen! Over heel België hoor ik de klachten van de klanten die geen totaal beeld kunnen hebben van het seizoen bij hun verschillende leveranciers.’

    Zo’n reactie doet deugd en geeft ons moed. We merken dat er een groot verlangen is naar een Lingerie PRO-sfeer, maar onzekerheid, op meerdere vlakken, tempert dit enthousiasme. Wij houden wel de vinger aan de pols en hebben zelf een kijk op de wereld rondom ons, maar gingen ook steekproefgewijs te rade bij onze stakeholders om gefundeerd een knoop door te hakken. We stelden hen de vraag: ‘Zie jij een LingeriePRO haalbaar tijdens de zomermaanden of denk je: laat het maar snel 2022 zijn, wanneer we wat normaler kunnen handelen?’” 

    En welke reacties kregen jullie daarop?

    Voor ons blijft de hamvraag hoe haalbaar een volwaardige LingeriePRO-beurs, zoals we die kennen, is.Volgende antwoorden van winkeliers en exposanten vatten dit goed samen. Wij citeren”: 

    • Shop: “Ik denk, hoe jammer het ook is en hoewel ik echt uitkijk naar een samenkomen op LingeriePRO, dat de zomer nog beter geannuleerd zal worden. Het is nochtans het belangrijkste seizoen, maar ik vrees dat het nog niet normaal haalbaar zal zijn”; 
    • Merk: “Wij zouden deze LingeriePRO aan ons voorbij laten gaan en focussen op een schone lei vanaf 2022. Let’s hope”;
    • Merk: “Eerlijk gezegd vrees ik een beetje voor de zomermaanden: niet alleen of de beurs wel kan doorgaan gezien alle maatregelen, maar ook de impact op de productie van de stalen is nog steeds enorm. Ik vrees dat ik eind juli gewoon geen collectie voor zomer ‘22 ga hebben. En ik vermoed dat ik niet de enige zal zijn.”
    • Shop: “Ik zie dit wel zitten, mits het ook voor jullie lucratief kan zijn. Het is voor mij zeker een meerwaarde en een kruisbestuiving, maar alleen als er voldoende standhouders zijn zodat het de moeite loont om 2 dagen langs te komen. Courage met de beslissing.” 

    Philippe concludeert: “Wij wilden graag vrij snel duidelijkheid scheppen voor de diverse spelers in onze branche, zodat zij weten waar ze aan toe zijn wat het volgende aankoopseizoen, SS2022, betreft. Aan de hand van ons eigen buikgevoel, aangevuld met de reacties van onze contacten de laatste weken, hebben we besloten om - na juli 2020 en januari 2021 - ook de editie van juli 2021 niet te organiseren. Zo schuift de 40ste LingeriePRO naar 2022 of, zoals nog een exposant in een reactie aangaf, ‘Met een degelijke voorbereiding op naar 2022 lijkt mij verstandiger’.”

    Ik kan me inbeelden dat die beslissing wel zwaar valt. Hoe gaan jullie ermee om? 

    “Het valt inderdaad zwaar, maar ‘ontmoeting’ is dé basis voor ons als organisator, en dan graag in de gekende gemoedelijke LingeriePRO-sfeer. Dat laatste kunnen we nu nog niet garanderen. We moeten bij onze visie blijven. LingeriePRO is de verbindende factor tussen de diverse actoren in deze sector, om zo het groter geheel te dienen en dit naar een hoger niveau te tillen en om elkaar te versterken. 

    Een winkelier omschrijft het zo: ‘PRO is een vaste waarde geworden, ons referentiekader om onze vakkennis te toetsen, een bron van inspiratie te vinden, banden te smeden’. Als we de timing van de overheid zien in verband met het normaliseren van het dagelijkse leven, dan blijkt dat we waarschijnlijk de beurs zouden mogen organiseren, als aan alle randvoorwaarden is voldaan. Maar dan blijft er nog enerzijds het aspect of alle stakeholders er vertrouwen in hebben dat het ‘veilig’ kan en anderzijds of de merken budget kunnen voorzien om zich op een volwaardige manier aan de winkeliers te presenteren. En daar zit duidelijk minder animo in. Onder deze omstandigheden kunnen we onze missie niet optimaal uitdragen waardoor onze focus op 2022 komt te liggen.”

    We popelen naar LingeriePRO-gezelligheid. Kan je ons een vooruitzicht geven?

    “Het liefst zouden we nu snel met elke exposant en winkelier apart een terrasje gaan doen, nu het weer mag. Maar nog beter, dromen we van een écht ‘samen’ moment. De 40ste LingeriePRO wordt dat zeker, maar wie weet broeit en bloeit er nog iets in de tussentijd. Enerzijds hangen we af van het “beestje” en anderzijds van de vaccinaties. Als beiden een beetje ‘meewerken’ dan wordt ‘Let’s Stay Connected’ opnieuw ‘Let’s Connect’. Als het van ons afhangt? As soon as possible.”

    Categorieën: