Ontdek snel ons laatste magazine

7 x de nieuwste swimwear

10/10/2022

Heel wat badpakkenlabels zijn al jaren op de markt. Naast die gevestigde waarden, duiken steeds vaker nieuwkomers op. Kleine concepten die ook anders dan anders de markt induiken.

Tekst: Veerle Windels

ALEX ANTWERP

Jarenlang droomde Alexandra Van Remortel, een 34-jarige onderneemster uit Schilde, van een eigen project in de mode. Toeval? Niet echt. Alex’ moeder, Danielle Missotten, was één van de oprichters van Woody en verkocht gereputeerde swimwear-collecties als Banana Moon en Livia.

ALEX ANTWERP werd in juli '21 gelanceerd als slow fashion concept: collecties zullen niet zomaar komen en gaan, maar bestsellers worden blijvers die aangevuld worden met nieuwe kleuren of een extra detail, naast de nieuwe modellen die jaarlijks gelanceerd zullen worden. Klanten kunnen tops en bottoms door elkaar kopen, wat ook al een pluspunt is. De productie gebeurt in Portugal, wat de kwaliteit verzekert. Alexandra verkoopt haar swimwearlijn online, via de eigen website, en in enkele Belgische lingeriespeciaalzaken. Sinds de start, loopt de verkoop als een trein: leveringen en bijbestellingen volgen elkaar razendsnel op.

LN Knits

Ook nieuw: LN KNITS, de collectie van Ellen Kegels, bekend van het mooie breigoed. Ellen lanceerde in april een eerste swim & beachwear lijn, gemaakt van reststoffen, wat volledig past in de zero waste policy van het modelabel. Voor deze collectie werkt LN Knits samen met een klein familiebedrijf in Frankrijk met Europese productie.

‘De lancering was alvast een groot succes’, zegt Ellen. ‘Alsof vrouwen zaten te wachten op dit soort van swimwear. We plaatsten al meteen meerdere orders.’ Hoe de collectie eruitziet? De bovenstukjes hebben bewust geen pads of beugels, de dikkere stof houdt alles op zijn plaats en flatteert elk lichaamstype. De stretchstof past zich namelijk aan je lichaam aan, of je nu een A- of E-cup hebt. De zwemkleding is stijlvol en tijdloos en zit bovendien comfortabel. De badmodelijn droogt snel, is UV-bestendig en is afgewerkt met strakke lijnen. De bikini’s en badpakken zijn verkrijgbaar in wit, zwart en lichtblauw van maat 36 tot 44. De collectie wordt online in de markt gezet, wie weet volgt er nog een verdeling via speciaalzaken.

Andere nieuwe spelers in de badmode?

Ze luisteren naar namen als Orta, Melissa Simone Swim, Celia B, Dolla en Annadiva. 

ORTA is bedacht in Brussel door ontwerpster Marion Schoutteten en wordt gemaakt in een atelier in Portugal. De collectie wordt vervaardigd uit met Oeko-Tex gecertificeerd elastaan en gerecycleerd polyamide. Modellen luisteren naar namen van plekken die ons van de zomer doen dromen, zoals Santorini, Rio, Ibiza of Capri is. Prijzen voor een set liggen rond de 100 euro.

MELISSA SIMONE SWIM is een badgoedlijn die geregeld op sociale media te zien is, bij sterren als Bella Hadid en Kylie Jenner. De lijn werd ontwikkeld door ontwerpster Melissa Simone, die zich heel graag laat inspireren door de sfeer van de jaren negentig. Haar focus ligt op iconische designs die erg sexy ogen, vandaar de hoog uitgesneden broekjes en de decolletés. Print is ook van de partij, vandaar de nostalgische feel van dit merk.

CELIA B. is een Spaans label dat tien jaar geleden gestart werd door Celia Bernardo, die voor het design en de productie van haar collectie naar Shanghai trok. Haar modelijn draait om diversiteit, reizen, passie voor materialen en handgemaakte artisanale texturen. Inspiratie vindt ze op wonderbaarlijke plekken in Latijns-Amerika maar evengoed in vergeten dorpen in de bergen van Thailand. Celia B. wordt inmiddels verkocht in zestig landen en is ook online te vinden bij spelers als Moda Operandi, Neiman Marcus, Shopbop, Anthropologie, Harvey Nichols en Harrod's, waar het merk ook in de fysieke winkel ligt. Haar fans zijn onder meer Hillary Duff, Blair Eadie, Taylor Tomasi Hill en de Spaanse Blanca Miró en Miranda Makaroff.

Al van DOLLA gehoord? De collectie werd geïnspireerd op een portret van Dolores, de grootmoeder van Carla, de stichter van het Franse label. Dolores groeide op in Andalusië maar bracht haar jeugd door aan de Mediterranée. Voor Carla is Dolores een icoon waar zij een collectie swimwear rond bedacht. De basis van haar concept is niet het badpak of de bikini maar de kettinkjes waarmee de swimwear wordt afgebiesd. Die komen als gouden of zilveren ketting, maar evengoed in parelsnoer. De collectie is bedacht in Parijs, maar wordt gemaakt in Italië en in Portugal. Dolla is een samentrekking van Dolores en Carla.

En last but not least: ANNADIVA. Een lingerie- en badmodelijn die ontwikkeld werd door Mariëlle van der Loo. De collectie heeft de toepasselijke naam Première en 'is vrouwelijk, met zowel voorgevormde en niet voorgevormde modellen in de basiskleuren rood, zwart en lichtroze', aldus Marielle. De maatboog loopt van cupmaat 65D tot en met 85G en de slips van maat 36 tot en met 48. Het merk Annadiva Lingerie wordt exclusief verkocht via de webshops van Annadiva in Nederland, België en Duitsland én in de drie fysieke winkels.

Lees het volledige artikel in onze Aphrodite PRO voor SS23: hier of in ons gedrukte magazine.

Categorieën: