Ontdek snel ons laatste magazine

    Athleisure, een nieuwe levenswijze

    02/08/2016

    Bewust en gezond eten en op tijd en stond in beweging komen is voor steeds meer mensen een evidentie en een nieuwe levensstijl aan het worden. Of hoe healthy het nieuwe sexy geworden is. Lingerie- en badmodebeurs Mode City wijdde er dit jaar in Lyon een trendforum en meerdere voordrachten en debatten aan waarvan we graag eentje voor u samenvatten. 

    Sociale netwerksites rond sport, bloggers en celebs die in het openbaar in sportkledij verschijnen beïnvloeden deze nieuwe levenswijze. De gevolgen laten zich voelen in het modebeeld in het algemeen en maar ook in de ondermode.  

    Heel wat lingeriemerken hebben een sportlijn ontwikkeld en ook de collecties active- en leisurewear nemen toe. Zo lanceerde Beyoncé met Ivy Park een eigen activewearlijn. Specialist in technische stoffen Invista doet verder onderzoek naar vochtdoorlatendheid en zelfs integratie van cardiofuncties in stoffen.

    Uit onderzoek bleek dat de sporter het meeste belang hecht aan het comfort van sportlingerie en -kledij. Op de tweede plaats komt de prijs, gevolgd door de stof en op vier komt tot slot de stijl. 

    Veel hangt ook af van de leeftijd van de sporter in kwestie en die laat zich in grote lijnen opsplitsen in 3 categoriëen. De jongste groep is de Fit Fun groep (16-24 jaar). Deze jonge mensen leven in het ogenblik, in een heel snelle wereld via allerhande apps en sociale media, houden van humor en dansen en zoeken de grenzen van het absurde op. Voor deze generatie is de grens tussen ontspanning en sport heel vaag. 

    Een tweede leeftijdsgroep, generatie Y, tussen 25 en 35 jaar, is zeer dynamisch in het dagelijks leven, kent veel stress in professioneel en privéleven en sport om zich te ontspannen en beter te voelen. Opvallend hier is het groepsgevoel, samen sporten is belangrijk is. Deze groep hecht ook het meeste belang aan de stijl en de stoffen van de sportoutfit. Wat meer vrouwelijkheid, decolleté en sexy details worden hier op prijs gesteld.  

    Tot slot is er de 50+ generatie. Schoonheid krijgt hier vooral de invulling van gezond zijn. Het is een leeftijdsgroep waar vooral rustigere sporten aan bod komen als stappen, nordic walking, yoga en sportswear vooral leisurewear wordt. Comfort en materies zijn hier zeer belangrijk en eenmaal deze groep een goed merk gevonden heeft, blijft die daar ook zeer trouw aan. 

    Categorieën: